Op weg hoekenwerk 2C

25 februari 2019 - 2de leerjaar
Op weg hoekenwerk 2C

In ons thema “Op weg” deden we weer een hoekenwerk.  Na het verkennen van de schoolomgeving zaten daar weer heel wat gerelateerde activiteiten in!  Zo moesten we zelf de plattegrond van de schoolomgeving terug opbouwen met de straten en de foto’s van de gebouwen die we onderweg tegenkwamen.  In hoek 2 moesten we zelf op de plattegrond van Vorselaar een beschreven weg afleggen met een playmobil-mannetje”.  In hoek 3 maakten we zelf met straten van Lego een weg en daarvan tekenden we een plattegrond.  Bij hoek 4 zie je ons aan de slag met de i-pad.  We bouwden blokkenbouwsels na in de app “Toca Builders”.  In de vijfde hoek werkten we op de computer met het programma “Mapmaker”.  We maakten een kaart die aan bepaalde voorwaarden moest voldoen.  Bij hoek 6 zochten we bij enkele luchtfoto’s van Vorselaar de bijhorende plattegrond.  We bogen ons ook over plattegronden van pretparken en zochten allerlei leuke attracties.  In hoek 7 bekeken we welke pictogrammen er zoal gebruikt worden in de legende van een kaart.  We werkten ook met coördinaten om dingen op te zoeken op een kaart.  Dat kennen we al van het spel Zeeslag, dus dat was voor ons geen enkel probleem!  In hoek 8 oefenden we de verkeersborden die we op onze tocht in de schoolomgeving en in het verkeerspark gezien hebben.  En tenslotte, in hoek 9, oefenden we nogmaals op het schrijven van ons eigen adres.  Heel wat geleerd over kaartbegrip en ruimtelijke oriëntatie dus!