14 oktober 2019 - Activiteit ganse school

Windekind doopt outdoor lokaal tot ‘Groenplaats’ in het bijzijn van topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen Lieven Boeve.

Op vrijdag 11 oktober ontmoeten Lieven Boeve en het lerarenteam van de vrije lagere school Windekind elkaar om hun outdoor natuurbelevingsatelier te dopen tot de ‘Groenplaats’ van Vorselaar, een naam die leerlingen zelf mochten kiezen. Op deze plechtige opening wordt tevens het startschot gegeven voor een driejarig Europees project rond vakoverschrijdend outdoor leren.

Na een schooljaar van intensief plannen en hard werken is het outdoor lokaal van Windekind klaar. Dit lokaal, dat door de kinderen zelf werd ingericht met duurzame en natuurlijke materialen is meteen populair bij ouders, leraren en leerlingen, hoewel er geen technologie, noch verwarming of stromend water aanwezig is. De Groenplaats staat symbool voor het pedagogisch project van de school, dat vertrekt vanuit burgerschap en verbindend werken.

De Groenplaats kwam tot stand door een spontane samenwerking van leerlingen, leraren, ouders en sympathisanten en wordt ondersteund door alle scholen op het schooldomein. Wie had gedacht dat het opkalefateren van een oud, verlaten werkhuis de moraal van een hele schoolgemeenschap in een nieuw jasje zou steken? Dit oude werkhuis is wellicht het energiezuinigste, doch rendabelste lokaal van heel het schooldomein!

Klik hier om de foto’s te bekijken